Att styra i rätt riktning – inte vänta på perfektion.

Erika Jonsson Bernstone

Att styra för hållbara val.

Varför det är dags att mäta inköpens klimatpåverkan NU och – inte vänta på att få specifika emissionsfaktorer eller EPD:er. (EPD =Environmental Product Declarations, miljövarudeklarationer).

Att minska klimatpåverkan från inköp är en central del i klimatarbetet, då den kategorin ofta står för största delen av en organisationens utsläpp.  

Ibland får vi frågan:
”Är det meningsfullt att använda generella emissionsfaktorer, när vi ändå inte kan jämföra enskilda produkter på detaljnivå?”

Vår erfarenhet är tydlig: ja, det är meningsfullt – och det är bästa vägen framåt tills fler leverantörer har tagit fram beräkningar på sina produkter. Här är varför:


4 skäl att använda generella emissionsfaktorer på produktgruppsnivå idag:

  • De ger en metod – istället för ingen metod alls.
    Utan generella emissionsfaktorer hade vi i praktiken inget sätt att kvantifiera konsumtionsbaserade utsläpp. Att börja mäta, även med schabloner, är alltid bättre än att inte mäta alls. För att låna uttrycket: ”What gets measured, gets managed.” Genom att börja mäta sänder ni en signal om att det är en viktig fråga för er.
  • De möjliggör helhetsanalyser.
    Även om vi inte kan jämföra två kontorsstolar med varandra på detaljnivå, kan vi identifiera vilka produktgrupper som står för de största utsläppen. Det hjälper att prioritera insatser där de gör mest nytta.
  • De pekar ut vägen för upphandling.
    När man vet vilka produktkategorier som driver stora utsläpp, kan ni börja ställa krav på leverantörer och be om emissionsfaktorer för de produkter eller produktgrupper ni köper mest av. Det skapar ett tryck i marknaden.
  • De skapar delaktighet och förändringskraft.
    När resultatet kan brytas ner på organisationsenheter och dess inköp, blir det lättare att vässa argument, engagera medarbetare och låta verksamheterna själva identifiera var de har potential att förändra konsumtionsbeteende och därmed minska sin klimatpåverkan.

Så vänta inte på perfektion i data

Väldigt få företag har tagit fram specifika klimatberäkningar eller EPD:er för sina produkter. Därför är vänta ingen bra strategi. Som beställare, företag eller kommun, måste vi vara med och skapa efterfrågan, sätta trycket. Att mäta signalerar att frågan är prioriterad. Utan mål och uppföljning sker mindre förändring. Det viktiga blir sen att komplettera med specifika emissionsfaktorer när de väl finns.

Vår rekommendation:

  • Börja mäta och analysera med de generella emissionsfaktorer som finns.
  • Identifiera era största utsläppskällor.
  • Använd resultatet som grund för upphandlingar och dialog med leverantörer.
  • Lägg successivt in fler specifika emissionsfaktorer i systemet när de blir tillgängliga.

Vill ni se hur det går till i praktiken – skicka ett mejl: info@measureandchange.se – Vi visar gärna hur ni kommer igång.

Läs andra inlägg

Nedan ser du några av våra andra inlägg

Tilda Nilsson, produktägare Measure & Change

Skånekommuner automatiserar sin klimatuppföljning

Två kommuner i Skåne automatiserar sin klimatuppföljning utifrån den data de redan har i affärssystemet. Measure & Change är möjliggörare med sin utvecklade AI-teknologi, som läser såväl ... Read more

Erika Jonsson Bernstone

Sandviksverket. Foto av Jonas Ljungdahl / VEAB

Växjö Energi är ny kund

Vi är glada att berätta att Växjö Energi (VEAB) är ny kund till Measure & Change. Sedan 2019 är den el, värme och kyla som produceras av ... Read more

Erika Jonsson Bernstone

Measure & Change - klimatverktyg

Nytt samarbete med Vitec Unikum – automatiserar klimatdata direkt från affärssystemet

Measure & Change och Vitec Unikum har tecknat ett samarbetsavtal som gör det möjligt för kunder med affärssystemen Pyramid och Business Studio att automatisera sin klimatuppföljning. I ... Read more
Visa alla inlägg