Svenskarna och klimatet 2024 – ökat engagemang men minskad tilltro

Sarah Nilsson

Naturvårdsverkets senaste undersökning om svenskarnas syn på klimatförändringarna visar både positiva och oroande trender.

Fler vill leva mer klimatsmart
Svenskarna är alltmer beredda att förändra sina vanor för att minska sin klimatpåverkan. 87 % kan tänka sig att ta tåget istället för att flyga, och fler än 8 av 10 vill minska sin plastanvändning och konsumera färre saker. Andelen som är villiga att semestra nära och åka mer kollektivt har också ökat.

Minskad tro på att vi kan göra skillnad
Trots ökat engagemang sjunker tilltron till Sveriges och individens möjligheter att bromsa klimatförändringen. 75 % tror att Sverige kan påverka klimatet (jämfört med 81 % år 2021), och 71 % tror att de själva kan göra skillnad (mot 79 % år 2021).

Statliga åtgärder och företagens ansvar
Svenskarna är fortsatt positiva till statliga klimatåtgärder. 9 av 10 tycker att mer information till hushållen är en bra insats, och 7 av 10 vill se bidrag och skattesänkningar för klimatvänliga produkter. En lika stor andel är beredda att betala mer för produkter från företag som aktivt arbetar för att minska sin klimatpåverkan.

Utmaningar kvarstår
Höga kostnader är det största hindret för att leva mer klimatsmart. 78 % tycker att klimatvänliga alternativ är för dyra. Dessutom anser många att samhället som helhet inte gör tillräckligt för att möjliggöra en mer hållbar livsstil.

Sammanfattningsvis visar rapporten att svenskarnas klimatmedvetenhet ökar, men att det krävs tydligare styrmedel och bättre förutsättningar för att fler ska kunna göra hållbara val i vardagen.


Läs andra inlägg

Nedan ser du några av våra andra inlägg

Praktikplats hos Measure & Change

Från praktik till anställning

För Tilda Nilsson, student på Linnéuniversitetets program för digital verksamhetsutveckling, ledde praktiken hos oss på Measure & Change både till nya insikter och en anställning. Här delar ... Read more

Erika Jonsson Bernstone

Växjöfabriken - ny kund

Välkommen Växjöfabriken – Ny kund med fokus på hållbarhet

Vi är glada att välkomna Växjöfabriken som ny kund! Företaget förädlar gjutgods-, smide- och kutskomponenter till den europeiska industrin och har hållbarhet som en självklar del av ... Read more

Erika Jonsson Bernstone

Hamn

Klimatpåverkan från inköp av varor & tjänster

Nu skall vi kategorisera och bedöma klimatpåverkan av inköp värda fyra miljarder sek årligen. Det projekt vi redan driver ihop med Sinfra går nu in i den ... Read more

Erika Jonsson Bernstone

Visa alla inlägg