En sista varning från FN:s klimatpanel – minskningen måste ske nu!

Sarah Nilsson

Text från IPCC för blogg om FN:s klimatpanel och klimatkrisen

Tiden håller på att rinna ut, enligt FN:s klimatpanel. Vi måste minska utsläppen med 50% innan 2030 för att kunna nå 1,5-gradersmålet.

IPCC:s nya rapport sammanfattar den senaste vetenskapliga kunskapen om klimatförändringar och dess konsekvenser. Vi har fortfarande en liten chans men det är bråttom. Till 2030 måste vi halvera utsläppen om det ska vara möjligt att nå 1,5-gradersmålet.

Idag har temperaturen ökat med 1,1 grader och konsekvenserna syns redan i form av allvarlig torka, översvämningar, skogsbränder, vattenbrist, värmeböljor, stigande havsnivåer och svåra stormar. Dagens klimatförändringar orsakar förödelse och påverkar människors liv, försörjning, hälsa och välbefinnande, infrastruktur och ekonomier, livsmedelsproduktion och globala försörjningskedjor. I vissa sårbara regioner i vilka hälften av jordens befolkning bor, var dödligheten till följd av klimatförändringar femton gånger högre än i andra regioner det senaste årtiondet.

IPPC konstaterar att lösningarna finns och är tekniskt genomförbara, till och med ofta kostnadseffektiva. Samtidigt ökade subventionerna av fossila bränslen till rekordhöga 1 biljon USD 2022, alltså mer än 8 biljoner kr (8 000 000 000 000 kr). Mer om det här.

Vi måste också inse att vilka val vi gör nu påverkar människors välbefinnande och förutsättningar för ett gott liv i många hundra eller rent av tusentals år.

IPCC-rapporten

Läs andra inlägg

Nedan ser du några av våra andra inlägg

Växjöfabriken - ny kund

Välkommen Växjöfabriken – Ny kund med fokus på hållbarhet

Vi är glada att välkomna Växjöfabriken som ny kund! Företaget förädlar gjutgods-, smide- och kutskomponenter till den europeiska industrin och har hållbarhet som en självklar del av ... Läs mer

Erika Jonsson Bernstone

Hamn

Klimatpåverkan från inköp av varor & tjänster

Nu skall vi kategorisera och bedöma klimatpåverkan av inköp värda fyra miljarder sek årligen. Det projekt vi redan driver ihop med Sinfra går nu in i den ... Läs mer

Erika Jonsson Bernstone

Vad gör Measure & Change erbjudande unikt?

En intervju med Erika Bernstone – marknadsansvarig i Measure & Change Låt oss få presentera Erika Bernstone,  CMO (marknadsansvarig) i Measure & Change. Erika arbetar med att ... Läs mer

Tilda Nilsson

Visa alla inlägg